Tips

#1
Regelmatige lichaamsbeweging is goed voor uw gezondheid

Waarom niet met het eenvoudigste beginnen? Wandelen! U kunt meteen de deur uit. En u kunt het elke dag doen, in elke situatie en op elk moment. Om er echt voordeel bij te hebben, moet u minstens 30 minuten per dag stappen. Als u denkt dat 30 minuten snel wandelen per dag moeilijk zal worden omdat u te weinig tijd heeft of snel buiten adem bent, wandel de eerste dagen 10 minuten, daarna een kwartiertje per dag enz. U zult merken dat het snel vlotter gaat en dat uw conditie gauw verbetert!

Lichaamsbeweging

#2
Gezond eten beïnvloedt niet enkel uw bloedglucose

Niet enkel uw bloedglucose wordt beïnvloed door gezond te eten, u kunt ook hart- en vaatziekten tegengaan of vertragen. Wees daarom matig met calorieën, verzadigd vet en zout. Gevarieerd eten is belangrijk om alle voedingsstoffen voldoende binnen te krijgen. Eet liever niet te veel vette snacks, fastfoodmaaltijden en zoetigheden, ook niet suikervrij. Gezond eten gecombineerd met meer bewegen is prima als u wilt afvallen. Een gezond gewicht verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte. Een paar kilo minder verbetert al de bloedglucose.

www.dvn.nl Folder: Leefstijl

#3
Enkele tips als u naar warme landen reist

In warme landen ontstaan gemakkelijk problemen met maag of darmen: van diarree tot overgeven en koorts. Ze kunnen de diabetes behoorlijk ontregelen en onstaan vaak door de hygiëne. Drink daarom alleen uit blikjes of ongeopende flesjes, koop niets ‘los’ op straat en vermijd koude buffetten en salades. Wie zo ziek wordt dat hij weinig meer binnenhoudt, zal de insulinedosis of hoeveelheid tabletten moeten aanpassen. Drinken is ook belangrijk om vochttekort tegen te gaan. Bij ernstige koorts blijft de bloedglucose stijgen: raadpleeg dan een arts.

www.dvn.nl
Folder: Vakantie

#4
Zelfmanagement is erg belangrijk, ook tijdens het werk

Bij de behandeling van diabetes is zelfmanagement erg belangrijk t.t.z. alles wat u zelf kunt doen om zo goed mogelijk om te gaan met uw diabetes. Ook op uw werk. Bv: voldoende en op vaste tijdstippen eten, uw bloedsuiker meten, de hoeveelheid eten en insuline aanpassen als u een hypo of een hyper hebt. Het vraagt van uw omgeving, leidinggevende en collega’s, dat ze rekening met u houden als het nodig is.

www.dvn.nl Folder: Diabetes Werkt!

#5
Geniet van een goede nachtrust

Hoeveel we slapen, en hoe goed of slecht, heeft een grote invloed op de bloedsuikerspiegel. Tips voor een goede nachtrust:

  • Zet je tv, telefoon en tablet twee uur voor het slapengaan uit.
  • Zorg dat er 's nachts zo weinig mogelijk licht binnenkomt in je slaapkamer.
  • Ruim je slaapkamer op. Rommel kan je rust verstoren.
  • Probeer op vaste tijden te slapen. *Ga niet naar bed met een volle maag.
  • Zorg dat je een goede matras hebt.
  • Beweeg voldoende overdag. Mensen die sporten slapen beter.

Diabetes en Slaap

#6
Verzorg uw tanden goed!

Mensen met diabetes hebben een hoger risico op cariës en problemen ter hoogte van het tandvlees. Daarom is een stipte mond- en tandhygiëne een absolute noodzaak! Dat betekent:

  • Poets de tanden na elke maaltijd.
  • Reinig na het poetsen de spleetjes tussen de tanden met tandzijde, borsteltjes of een waterstraal.
  • Gebruik mondwater maar overdrijf er niet mee, om de tandvleesflora niet uit evenwicht te brengen.
  • Bezoek regelmatig de tandarts. Eenmaal per jaar is echt het minimum.

Verzorging van tanden

#7
Wat u drinkt heeft ook een effect op uw gewicht en bloedglucose!

Vergeet niet dat wat u drinkt ook een effect kan hebben op uw gewicht en bloedglucose! Daarom wordt aanbevolen om drank te nuttigen zonder of met zeer weinig calorieën zoals water, ongezoete thee, koffie, light frisdrank en andere drankjes en drankmixen met weinig calorieën. Vermijd gesuikerde drank zoals gewone frisdrank, fruitsap, punch met fruit, energiedrankjes, zoete thee en andere zoete drank. Deze zullen je bloedglucose verhogen en meerdere honderden calorieën in één keer leveren! 

What can i drink?

#8
De 10 geboden van de voetverzorging

  1. Inspecteer elke dag je voeten.
  2. Was je voeten elke dag. Droog ze nadien zeer goed af, vooral tussen de tenen.
  3. De nagels moeten net lang genoeg zijn om de tenen te beschermen. Knip ze "vierkant" af, maar rond de hoeken af met een kartonnen vijl.
  4. Gebruik in geval van zeer droge huid een eenvoudige voedende en vochtverzorgende crème.
  5. Koop je schoenen altijd op het einde van de dag wanneer je voeten op zijn dikst zijn. Vermijd hoge hakken.
  6. Wissel elke dag van kousen, best gemaakt van natuurlijk materiaal (katoen, vlasgaren...).
  7. Behandel eksterogen of eelt niet zelf. Raadpleeg een podoloog.
  8. Let op voor brandwonden ( te dicht bij een al dan niet open vuur zitten, voeten wassen in te warm water) en vriesletsels aan de voeten.
  9. Loop nooit op blote voeten. Vermijd open schoenen.
  10. Meld elke vorm van letsel (zelfs klein) en roodheid (zelfs zonder open wonde) aan je arts.

De verzorging van voeten

Diabetes24 app

  • Volg de geschiedenis van uw bloedglucosemetingen en deel ze eventueel met uw arts.
  • Stel herinneringen in voor uw injectiemomenten of inname van uw pillen.
  • Stel uw maaltijd samen volgens uw interesse en volg op eenvoudige wijze uw inname van koolhydraten gedurende de dag.

beschikbaar voor

Apple storeGoogle PlayLees meer