Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is goed voor uw gezondheid: ze verbetert zowel uw lichamelijke als uw psychologische conditie. Verwaarloos ze dus niet. Aarzel niet om er met uw arts over te praten. Zoek de activiteit die het best bij uw gezondheidstoestand en bij uw voorkeuren past.

Ik wil beginnen

  • Regelmatige lichaamsbeweging is goed voor iedereen en is nog beter voor mensen met diabetes. Waarom? Omdat ze de gevoeligheid voor insuline en het goede gebruik van suiker en vetten door het lichaam verbetert. Op die manier draagt ze bij tot een betere beheersing van de glykemie.
  • Waarom niet met het eenvoudigste beginnen? Wandelen! U kunt meteen de deur uit. En u kunt het elke dag doen, in elke situatie en op elk moment. Profiteer van elke gelegenheid, er zijn er genoeg! Voorbeeld van dagelijkse lichaamsbewegingen:
  • Ik neem voortaan elke dag de trap
  • Ik breng de kinderen te voet naar school
  • Ik wandel elke zondag met het gezin
  • Ik ga in de lunchpauze een kwartiertje wandelen
  • Ik stap een halte te vroeg uit de bus of metro
  • Ik ga met de fiets naar de bakker in plaats van met de auto
  • Wandelen is niet moeilijk… u moet er gewoon aan denken. Maar om er echt voordeel bij te hebben, moet u minstens 30 minuten per dag stappen. Nog een voordeel: u kunt de wandeltijd over verschillende momenten van de dag verdelen. Het resultaat blijft even positief. Probeer wel om elke dag van de week te wandelen.
  • Denkt u dat 30 minuten snel wandelen per dag moeilijk zal worden? Omdat u weinig tijd hebt? Of omdat u heel snel buiten adem bent? Een trucje: doe het eerst rustig aan, u zult merken dat het snel vlotter gaat en dat uw conditie gauw verbetert. Wandel de eerste dagen 10 minuten, daarna een kwartiertje per dag, enzovoort.
  • Er zijn natuurlijk nog meer mogelijkheden om te bewegen: in de tuin werken, bowlen, biljart, petanque... Al die activiteiten zijn minder intens dan wandelen, maar ze blijven goed voor de gezondheid en voor de lijn. Bovendien geniet u ervan en brengen ze u tot rust. Een mooie manier om het nuttige aan het aangename te koppelen!

LET OP! Als u een intensere activiteit wilt beoefenen dan flink stappen, of als u opnieuw wilt gaan sporten, vraag dan eerst advies aan uw arts.

Welke sport

Mensen die aan diabetes lijden, kunnen allerlei sporten beoefenen. De meest aanbevolen activiteiten zijn de uithoudingssporten (fietsen, zwemmen, wandelen enz.), gevolgd door teamsporten en turnen. Motorsporten, gewelddadige sporten en sporten die u alleen beoefent, zijn echter geen goed idee (alpinisme, worstelen, catch, squash enz.). Als u erg zwaarlijvig bent, begint u best met zogeheten ""gedragen"" sporten, zoals zwemmen of fietsen, die de gewrichten minder belasten. Vraag best uw behandelende arts om raad. U kunt uw sport zonder problemen beoefenen:

  • als u jong bent en regelmatig sport, al dan niet in schoolverband,
  • of als u een volwassene van middelbare leeftijd bent, nooit gestopt bent met sporten, niet te zwaar bent en geen verwikkelingen hebt.

LET OP! Als u aan hypertensie lijdt of hartproblemen hebt, moet u voorzichtig zijn met lichaamsbeweging. Vraag uw arts om raad.

Invloed van sport op de glycemie en de aanpassing van de behandeling

Wanneer u een inspanning levert, verbruikt uw lichaam glucose. Dat bevordert de werking van de insuline, zelfs enkele uren na de inspanning. Als u met insuline behandeld wordt, bestaat er dus een reëel risico van hypoglykemie, tot 1 à 2 uur na de activiteit. Het risico is niet te verwaarlozen:

  • als u de dosis insuline voor een inspanning niet verlaagt;
  • als u niet vooraf extra trage suikers eet, bijvoorbeeld een portie brood.

Omgekeerd kunt u het evenwicht verstoren door een intense inspanning te beginnen met een te hoge glykemie (> 250 mg/dL) en met aceton in de urine, zeker als u te weinig drinkt. Aanpassing van de behandeling bij mensen die met insuline worden behandeld. Nauwkeurige regels zijn moeilijk te geven. Dit zijn enkele grote principes:

  • De aanpassing van de behandeling is gemakkelijker als u vaak injecteert en dus ook vaak uw glykemie controleert.
  • Verlaag uw dosis insuline afhankelijk van de inspanning.
  • Houd bij de keuze van de spieren waarin u insuline injecteert rekening met de inspanning, want een injectie van insuline in een been van een persoon die sport, versnelt de werking van de insuline en bevordert dus hypoglykemie. Een fietser injecteert dus beter niet in de dijen, een tennisspeler niet in de arm! De buik is vaak de beste plaats.

gerelateerd