Concrete voorbeelden

Hierna enkele voorbeelden van een gezonde voeding voor het leven van alledag. Als u de keuze hebt tussen twee equivalente producten, kiest u dat met de minste calorieën en zeker met de minste vetten.

Minder vet eten

Voltarwebrood + 50 g verse kaas (3 g lipiden)in plaats vanCroissant met boter (9 g lipiden) 10 g lipiden = 1 individuele portie boter=> 3 keer minder vet
Graanvlokken zonder toegevoegde suiker + magere melkin plaats vanGraanvlokken met chocolade + halfvolle melk Graanvlokken met chocola, cornflakes en andere gesuikerde granen bevatten allemaal ongeveer evenveel gluciden.=> 10 g minder vet
50 g gerookte ham zonder zwoerdin plaats van50 g worst (varkensworst)=> 12 g minder vet
120 g geroosterde tournedosin plaats van120 g runderlende=> 10 g minder vet
40 g verse geitenkaasliever dan40 g gruyère=> 5 keer minder vet
2 bollen sorbet (100 ml)liever dan2 bollen roomijs (100 ml)=> 15 keer minder vet, evenveel suiker
Saus met verse kaas (20 % vet) (30 g)liever danMayonnaise (30 g)=> 20 keer minder vet
100 g aardappelen in de ovenliever dan100 g frieten=> 5 keer minder vet

Lichter eten

1 plakje bacon (filet) = 25 kcal met iets meer dan 1 g vetliever dan1 plakje droge worst = ongeveer 100 kcal met 10 g vet
Light frisdrank = 10 keer minder suiker en erg weinig calorieën (< 0,5 kcal)liever danKlassieke frisdrank (250 ml)
1 hard gekookt ei = ongeveer 75 kcal met 5 g vetliever dan2 dunne plakjes gruyère = ongeveer 230 kcal met 18 g vet
1 banaan = ongeveer 135 kcal met 0 g vetliever dan1 chocoladereep (45 g) = ongeveer 270 kcal en 20 g vet
5 staafjes surimi = 125 kcal met vrijwel 0 g vetliever dan40 g chips (klein pakje) = ongeveer 235 kcal en 16 g vet

gerelateerd