Kook kunsten

Om goed en licht te koken, hebt u natuurlijk producten van goede kwaliteit nodig maar moet u ook goed uitgerust zijn!

Gebruik degelijk kookgerei!

Met een antikleefpan kunt u met minder of helemaal geen vetstof koken. Een grill is onmisbaar om uw vlees te roosteren. Hij laat het vet ontsnappen. Een snelkookpan is handig om voedsel in een minimum van tijd te koken, te stomen of te smoren. Het gaat drie keer sneller en u hebt de helft minder vloeistof of vet nodig. Niets dan voordelen! Aluminiumfolie of bakpapier is ideaal voor bereidingen in papillotte. Gebruik een kwastje om vlees en vis tijdens het roosteren met een minimum aan vetstof in te strijken. Een magnetron is handig om zonder vetstof te koken of om vooraf klaargemaakte gerechten op te warmen

Denk aan de verschillende bereidingswijzen!

Roosteren op de grill of in een ovenschotel: beperkt het gebruik van vetstof. Het volstaat dat u de oppervlakte van het voedsel met een kwastje met wat olie instrijkt.

Als u groente in water kookt, verliest ze bepaalde vitamines (vooral C en B9) en mineralen, die in het kookvocht verdwijnen.

  • Koken in water: tijdens het koken verliest vlees een deel van zijn vetten in het kookwater. Tijdens het afkoelen stolt het vet aan de oppervlakte, zodat u het gemakkelijk kunt verwijderen. Op die manier houdt u zowel het vlees als een zuivere of met granen (vermicelli...) verrijkte bouillon over, zonder te veel vet. Tip voor de fijnproevers: breng het kookwater op smaak met kruiden of specerijen naar keuze, om de bouillon nog lekkerder te maken.
  • Stomen: deze techniek bewaart de vitamines en mineralen en laat het voedsel al zijn smaak houden. U kunt wel of geen zout gebruiken of een geparfumeerde bouillon.
  • Smoren: het is een trage bereidingswijze op zacht vuur. Het voedsel gaart in zijn eigen nat en neemt de smaakmakers (specerijen, kruiden, sappige groente) op. Smoren gebeurt in een hermetisch gesloten recipiënt: in papillotte of in een antikleefpan.
  • Stoven, bakken of koken in de oven: gebruik een klein beetje vetstof om het voedsel aan te braden en te bruinen. Daarna kunt u het met keukenpapier afbetten en met groente, kruiden en specerijen en wat vloeistof laten sudderen, op zacht vuur en met het deksel op de pan.

Waarom?

  • Om sneller af te vallen als u te zwaar bent. Vetten zijn immers erg calorierijk.
  • Om de vorming te voorkomen van atheroomplaques, die uw slagaders dreigen te verstoppen.

ENKELE TIPS

  • Brengt het eten op smaak met kruiden en specerijen.
  • Gebruik sausjes op basis van platte kaas 0 tot 20 % vetten.
  • Een eetlepel olie volstaat voor 4 tot 5 personen.
  • Vervang spekjes door gerookte ham.
  • Bak uien niet in de pan: ze slorpen heel veel olie op.
  • Alcohol heeft in de keuken veel voordelen: hij parfumeert het voedsel zonder het vet te maken en verdampt tijdens het koken!
  • Vervang in vinaigrette een deel van de olie door water. Gebruik voor uw sauzen platte kaas met 0 tot 20 % vet, lichte room of lichte bechamelsaus

gerelateerd