Vrienden ontvangen

Krijgt u graag familieleden, vrienden of collega's op bezoek? Bent u een gezelligheidsmens? Dat is heel goed te verzoenen met een evenwichtige voeding. Gasten ontvangen, feesten, op restaurantbezoek gaan en toch verstandig eten: het kan prima. U zult zelfs merken hoe gemakkelijk het is!

De maaltijden

Voorgerecht

Geef voorrang aan rauwkost, slaatjes, koude (gaspacho) of warme soep of groentemousse. Alles draait om het evenwicht! Als u een enkele keer een vet voorgerecht serveert, zoals vleeswaren of quiche, compenseert u dat door het hoofdgerecht lichter te kiezen: vis, geroosterd vlees en groente.

Hoofdgerecht

Kies uw rood of wit vlees zo mager mogelijk: biefstuk, lendenlap, gehakt met 5% vet, kalfslapjes, kalfskotelet, varkensfilet, alles van konijn, ree en everzwijn. Neem meteen een normale portie op uw bord (ongeveer 100 gram). Dat is het beste, want als u verscheidene porties neemt, eet u meestal meer. Wees zuinig met saus, ze is vaak vet. In het ideale geval neemt u helemaal geen saus!

Dessert

Breek voor het dessert met de conventies! Verlaat de platgetreden paden van de traditionele zoetigheid. Zet uw verbeelding aan het werk, experimenteer met vruchtenslaatjes of een mooie fruitmand.

Drank

Het ligt voor de hand dat u niet te veel frisdrank mag drinken… maar pas ook bij de koffie op voor koekjes, chocolaatjes of snoep. Zeker als u bij de maaltijd al veel vetten of alcohol hebt gebruikt... en des te meer als u taart of een zoet toetje hebt gegeten!

Saus

Ga voor lichte sauzen! Er bestaan een heleboel lekkere recepten. Laat uw verbeelding de vrije loop. Enkele ideeën: sauzen op basis van magere platte kaas, lichte room, yoghurt, mosterd en tomatencoulis. Ze zijn goede alternatieven voor de vaak vette klassieke sauzen. En vergeet de specerijen, kruiden en aromaten niet... ze brengen al uw gerechten heerlijk op smaak.

Kaas

Zoals u weet, bevatten vrijwel alle kaassoorten veel calcium. Maar vaak ook veel vet en zout. Geef de voorkeur aan de magerste kazen en onthoud dat meer calcium ook meer vet betekent. Blauwe kaas en roquefort zijn een goed compromis. Maar kijk altijd op het etiket voor u koopt! Om er meer over te weten: bekijk de rubriek “Hoe leest u een voedseletiket?”

Zout

Respecteer de smaak van al uw gasten door niet te veel zout te gebruiken. Iedereen kan dan zoveel of zo weinig zout gebruiken als hij of zij wil. Gebruik liefst zout met jodium.

TIPS

Bent u een fuifnummer? Dan hebt u energie en uithoudingsvermogen nodig! Neem regelmatig lichaamsbeweging, dat houdt u fit! En vergeet niet om uw glykemie regelmatig te controleren.

Het aperitief

Eerste regel: wees voorzichtig met alcohol. Te veel alcohol doet de aanwezigheid van bepaalde vetten in het bloed toenemen. Als u meer dan twee of drie glazen rode wijn per dag drinkt, kan uw lichaam de alcohol namelijk niet meer als onmiddellijke energiebron gebruiken. Het teveel wordt dan omgezet in triglyceriden, die in de lever worden opgeslagen. Chronisch alcoholgebruik is dus slecht voor de lever en de zenuwen.

TIPS

Laat u niet om de tuin leiden door alcoholvrij bier en soortgelijke drank. Ze bevatten geen alcohol maar wel veel suiker. Geef de voorkeur aan groentesap: het is aantrekkelijk, kleurig en heel lekker. Of kies af en toe vers geperst sinaasappel- of pompelmoessap, of een light frisdrank. Bovendien bevatten sommige alcoholische dranken, zoals veel aperitiefdranken en likeuren, bier of cider, ook flink wat suiker. Houd daar rekening mee wanneer u uw glykemie berekent, want de drank doet de bloedssuikerspiegel sterk stijgen en verstoort dus het evenwicht van de glykemie.

Regelmatig alcohol drinken verhoogt het risico van hypoglykemie bij personen die met antidiabetica van de sulfamidefamilie worden behandeld.

Waarom? Omdat alcohol de afbraak van deze geneesmiddelen in de lever belemmert.

Calorische waarde van enkele alcoholische dranken

DrankCalorieën in 1 glasGemiddelde inhoud van een glas (cl)Gram alcohol per glas
Witte wijn1001510
Rode wijn1001514
Zoete wijn7568
Port8568
Bier1502514
Pastis80311
Whisky70310

Verstandig lekkers bij het aperitief!

Leer anders aperitieven - dat is trouwens helemaal in de mode!

Vervang borrelsnacks door:

  • toastjes van speciaal boord (voltarwebrood, brood met sesamzaad, granen enz.) en groente: kerstomaten, radijsjes, komkommers met een sausje van lichte platte kaas, peterselie, koriander enz.
  • rauwe groente of fruit (met een sausje dat u apart serveert): staafjes komkommer of wortel, radijsjes, augurken of andere opgelegde groente, kerstomaten, roosjes bloemkool, blokjes meloen, watermeloen, rauwe champignons.
  • minispiesjes: komkommer/gerookte zalm, pruim/rauwe ham, staafjes selderie/roquefort.

Wees voorzichtig met pinda's en andere nootjes, chips en crackers. Ze hebben het grote nadeel dat ze zowel erg vet als erg zout zijn. Groente of vers fruit om op te knabbelen zijn betere borrelhapjes!

gerelateerd